Tips en handreikingen.

Hoe zwaar is mantelzorg?

Het verschilt per persoon hoeveel last iemand kan dragen. Dat geldt ook voor mantelzorg. De ene persoon kan meer druk dan een ander aan. Om te achterhalen of je overbelast bent, kan een speciale test hiervan snel een indruk geven: Caregiver Strain Index. Het invullen kost slechts vijf minuten. Er zijn dertien gesloten vragen (ja/nee). Op de tweede pagina staat hoe je de score kunt interpreteren. De test is geschreven voor mensen die zorgen voor hun partner. Zorg je voor iemand anders? Lees dan in plaats van ‘partner’ degene voor wie je zorgt.

Hoe ervaar je mantelzorg?

Meerdere zorginstellingen gebruiken de vragenlijst dat is ontwikkeld door Anne Margriet Pot (Pot e.a., 1995 en De Boer e.a. 2012). Deze EDIZ-plus vragenlijst is in vijf minuten in te vullen. In totaal zijn er vijftien vragen. Als alle vragen gescoord zijn, zie uitleg in de test, dan kun je in de tabel achteraan aan de test aflezen hoe zwaar jouw belasting als mantelzorger is.

Beide test geven inzicht hoe jij de druk als mantelzorger ervaart.

Stress verminderen

Als mantelzorger ben je vaak 24 uur per dag bezig met degene die zorg nodig heeft. Toch is het juist belangrijk om ook jezelf niet te vergeten. Ben je overbelast en ervaar je veel stress? Een Mindfulness Training biedt inzicht  in je gezonde en ongezonde stressstrategieën, waardoor deze klachten structureel verminderen. Hierdoor ben je beter in staat om de zorg aan je naaste te verlenen, zoals je dat graag wilt.

Handige apps

De volgende apps verminderen stress:  ‘Bodyscan’, ‘Headspace’, ‘Breathing zone’ of de Nederlandstalige apps: ‘De Mindfulness app’ en de ‘VGZ’ app (ook te gebruiken wanneer je niet verzekerd bent bij VGZ).